Wydanie 12 z dnia 20 marca 2000 r. Część 2 strony.
Piąta emisja w roku 2000.

powrót do 2000 roku; tytul.jpg (29668 bytes)

perseus.gif (24820 bytes)Dalej Perseusz (Perseus, Per), okazały gwiazdozbiór nieba północnego, na północ od Byka i Barana, na południe od Kasjopei. To tutaj, w Perseuszu, w 1901 roku nastąpił kosmiczny wybuch - rozbłysła Supernowa. Do wybuchu doszło, dlatego właśnie, że jest to gwiazda podwójna. Mniejszy partner żywi się materią większego. Rezultatem jest chroniczna niestrawność i jądrowe konwulsje. Po kolejnym "przejedzeniu nastąpi następny wybuch... Odmiennie niż w przypadku przemiany w supernową, co może przydarzyć się gwieździe tylko raz... Patrzymy na wiosenne już niebo,tym razem w kierunku południowym. Możemy widzieć gwiazdozbiory; Lwa, czy Wolarza (Botes  Bootes, Boo), rozległy gwiazdozbiór nieba północnego, leżący pomiędzy Koroną Północną, Warkoczem Bereniki, Panną i Herkulesem., dalej Korona Północna, Waga - po łacinie Libra, Corvus - to Kruk, Hydra i Panna - Virgo. W gwiazdozbiorze Lwa krzyżyk poniżej głowy wskazuje radiant, z którego nadlatuje rój meteorów, ale tylko w listopadzie. Ziemia na swej orbicie przecina wtedy szlak szczątków komety. Rezultatem jest deszcz neteorów nazwanych Leonidami W listopadzie ubiegłego roku miał miejsce szczgólny "wysyp" tego roju, niestety chmury popsuły nieco ten spektakl niebiański. Cały obszar Lwa i Panny obfituje w galaktyki. W małej lunecie widzimy tylko plamki. Jest ich tysiące. To galaktyka M87. m87.gif (31347 bytes)Jest gigantyczną kulą, być może skupiskiem kilku pradawnych galaktyk. Przez teleskop Hubble'a widać, że z jądra galaktyki wylatuje potężny strumień materii. Przyjmuje się,że ten strumień jest wyrzucany przez wielki czarną dziurę. Ta grawitacyjna pułapka bez wyjścia zarazem wsysa materię. Pomiędzy Lwem a Panną jest mgławica M-87 widoczna przez lornetkę. Nieco poniżej inna jasna galaktyka, PSI-104 - Sombrero. Przez wielkie teleskopy można zauważyć pierścień pyłu. Od Panny wędrujemy do Kruka. Tu znajduje się galaktyka zwana "pierścieniem z ogonem". Są to dwie galaktyki w trakcie zderzenia. Ich oddziaływanie grawitacyjne rozciągnęło w przestrzeni kosmicznej długie łańcuchy gwiazd.
Opracowane na podstawie scenariusza - Roman Kanciruk, Tomasz Pyć.

Sombrero-galaktyka M104 http://www.seds.org/messier/m/m104.html
Hubble Space Telescope http://www.stsci.edu/stsearch/
NASA dla dzieci http://starchild.gsfc.nasa.gov/docs/StarChild/StarChild.html

Program zredagował i prowadził Roman Kanciruk. W studiu jego gośćmi byli Jerzy Rafalski, astronom z Torunia; Jacek Uniwersał (przy teleskopie) i Tomasz Pyć (przy komputerze). Realizowała audycję Barbara Gajos. Scenografię zaprojektowała Aneta Trześniewska , a produkcją kierowała Małgorzata Sieheń.

tpright.jpg (11550 bytes)
Strona założona w dniu 10 marca 2000 roku.
Wersja 1.0 - Aktualizacja 19.03.2000 r.

Powrót na stronę powitalną